Citroen Mehari Electrique Prix  thumbnail

Citroen Mehari Electrique Prix

Published Jun 11, 22
4 min read

Een Citroën Méhari kopen?

De Citroën Méhari is een personenauto van het merk Citroën die tussen 1968 en 1988 werd geproduceerd. De auto is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met een carrosserie vervaardigd van ABS-kunststof. Er werd een versie met voorwielaandrijving geleverd en een versie met vierwielaandrijving. De naam verwijst naar het woord méhariste, een Franse koloniale soldaat uit Algerije, die een kameel berijdt.  Deze lichtgewicht terreinauto werd gebruikt voor recreatieve doeleinden, maar ook ingezet door het Franse leger en Gendarmerie. Hetzelfde concept, met de carrosserie en motor van een 2CV, werd ook ingezet voor productie in de derde wereld.

CONCEPT CITROËN E-MEHARI STYLED BY COURRÈGES

Citroën stelt op het autosalon van Genève 2016 de concept-car E-MEHARI "styled by Courrèges" voor. Een 100% elektrische cabriolet vol met positieve energie en getekend door twee parels van het Franse design. De Citroën FAF (Facile à Fabriquer) was een aluminiumversie van de 2CV die wel wat leek op een Méhari en bedoeld was voor Afrika. In Vietnam werd de Dalat geproduceerd. Daarnaast bestond er nog de uitvoering Pony die in Griekenland geproduceerd werd. De 4×4-versie werd in 1979 aan het programma toegevoegd. Het bleef echter een zeldzame verschijning, er zijn er nog geen 1500 van verkocht.

De citroen mehari styled by Courrèges is de vrucht van de samenwerking tussen twee visionaire en iconische Franse Merken: Citroën en het Modehuis Courrèges. Ongeveer 50 jaar na de lancering van de Méhari in 1968 werd de E-MEHARI in december 2015 onthuld. Deze 100% elektrische 4-zits cabriolet is een echte vrije vogel die zorgt voor fun en moderniteit. Het is een perfecte weerspiegeling van de waarden van Citroën: creativiteit, vrijheid en optimisme.

  Tegelijkertijd brengen het Modehuis Courrèges en zijn creaties met een jongen en vrije geest een omwenteling teweeg in de modewereld... Twee creatieve werelden die sinds mensenheugenis nauw verwant zijn en mekaar aanvullen. Vandaag snijden ze samen een nieuw hoofdstuk aan. En dit hoofdstuk is de concept-car Citroën E-MEHARI "styled by Courrèges". Concurrent Renault bracht als tegenhanger de Renault Rodeo op de markt, gebaseerd op een Renault 4. Die werd echter niet veel buiten Frankrijk geëxporteerd. In 1970 werd de Méhari naar de Verenigde Staten geëxporteerd.

Citroen Mehari Gendarmerie



Joyeux anniversaire 2CV door Anne Lobbes Voorwoord 1 l Histoire 3 Viering van 70 jaar 2CV in Brussel 5 De wondere wereld van de 2CV Clubs 6 De EEEC 8 t Eendeëi 10 De 2CV Club Nederland 12 De Gele Rijders 15 André Citroën 16 Naar de Sahara 17 De liefdeskiebels van Dini 18 De Politie-2CV van Jan van Manen 18 Over gele koplampen 19 Boeken en folders over de Eend 20 Eend-hebbedingetjes 22 Meerijden met de Citron Pressé 24 Theo van Esch in de GP Nuvolari 28 Alles over Eend-onderdelen 30 De Eend in de film 36 Over de A-markt en Citro, Mobile 38 Anne Jan Kunst wil een besteleend 40 Het 2CV museum van Edwin Groen 43 Over een Azam in Amerika 44 De 2CV in de strip 46 Jan-Erik schreef het boek EEND 51 Wendy en Jesper in Murmansk 52 Wat is een Eend eigenlijk waard? 56 Nog 5 A-type Clubs De 2CV-Cross vereniging 60 Met z n allen naar de Wereldmeeting 62 Interview met Jannetje van Groningen 64 Sander en de elektrische 2CV 66 Over de 18 pk s van Patries en Jan 69 Een Autoportret van Erik Verhaest 70 Een greep uit de vele 2CV typen 78 Jeugdherinneringen van Joke & Johan 80 In dit blad vind u een aantal prachtige advertenties van de hand van grafisch ontwerper Karel Suyling ( ) Hij maakte de reclames voor Citroën tussen 1954 en 1972 en heeft daar tal van prijzen mee gewonnen. citroen mehari 1975.

ontwerp: Dick Bruna Verantwoording Dit blad is gemaakt door en voor de leden en donateurs van de 3 Citroën 2CV verenigingen in Nederland - pression pneu mehari citroen. het dient geen commercieel doel en is op vrijwillige basis samengesteld door een team redactieleden van de 3 verenigingen. De foto s zijn voor het merendeel gemaakt door leden van de clubs, die deze ter beschikbaar hebben gesteld voor de Clubarchieven. citroen mehari prijs.





Teksten zijn van de hand van de redactie of met toestemming geplaatst door andere schrijvers, Aan de opmaak van teksten en foto s in dit magazine is veel aandacht en zorg besteed - te koop citroen mehari (citroen 2cv). Desondanks kunnen wij geen garanties geven ten aanzien van de inhoud. Tevens aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor de inhoud van deze informatie en het gebruik daarvan.

Als directeur werden aangesteld Pierre Michelin en Pierre Jules Boulanger. Pierre Boulanger kwam op het idee voor de ontwikkeling van wat later de 2CV zou worden op een marktdag in Lempdes, een klein dorp bij Clermont Ferrand, waar hij een huis bezat (citroen cactus mehari prix). Hij zag dat de boeren met paard en wagen naar de markt kwamen en hij realiseerde zich dat geen enkele auto uit die tijd kon voorzien in de vervoersbehoefte van de mensen op het platteland. citroen e mehari autonomie.

Hij wil niet meer dan 4000 francs voor de aanschaf uitgeven en twee zitplaatsen vindt hij genoeg. Volgens hem moet de auto leeg 55 km/h kunnen rijden en met volle belading 40 km/h. Zelfs voor die tijd waren dat geen hoge snelheden. De uitslag van deze enquête bevestigde de behoefte aan een simpele auto en dit werd de basis voor het project TPV (Toute Petite Voiture). citroen mehari electrique prix.

Dat gebeurde in die tijd nog op de openbare weg in de omgeving van Parijs. Men ging op zoek naar een geschikt terrein voor de proefnemingen (citroen electrique mehari). Ten westen van Parijs werd in La Ferté Vidame een ommuurd landgoed aangekocht. In maart 1938 was de testbaan klaar en begon men met het testen van de prototypes.



De eisen aan het voertuig, vastgelegd in het cahier des charges werden gedurende de proefnemingen steeds aangepast - citroen mehari 2019. In mei 1938 schreef Boulanger hierover onder andere de volgende aantekening: De TPV is een fiets met vier plaatsen met bescherming tegen regen en stof. Ze moet kilometer kunnen afleggen zonder dat er onderdelen vervangen moeten worden. dessin mehari citroen.

DASHBOARD

De oranjeachtige kleur van de concept-car zorgt voor een vrolijke toets in de cabine dankzij de oranje bekleding in glanzend vinyl over de volledige breedte van het dashboard en langs de luchtroosters.  Binnenin zijn de deuren, het dashboard en de achterbank, die herwerkt is in een vierkantige architectuur, bedekt met een wit leer.  Niet alleen de carrosserie maar ook de velgen zijn wit. Alleen een fel oranje omranding ter hoogte van de velgen onderstreept in alle transparantie de centrale veiligheidsboog. Het mobiele kofferluik biedt toegang tot de kofferruimte die voorzien is van een exclusieve bagagelijn, bestaande uit 3 modellen in wit leer en glanzend oranje vinyl contouren, volledig in harmonie met de geest van het voertuig

Het rijdende bewijs dat een langzame auto heel leuk kan zijn.

Sommige auto’s zijn gewoon briljant. Dat kan door van alles komen: karakter, historie, imperfecties of uitzonderlijke kwaliteiten. Bij de Citroen Méhari is het eigenlijk niet anders. Het is een van de meest iconische auto’s van de afgelopen 120 jaar autohistorie. Nou ja, auto. Het is eigenlijk heel erg ‘weinig auto’. Vier wielen, een paar stoelen, een motor en wat blik om alles bij elkaar te houden. Heel veel meer is het niet. Maar ja, zoals met de meeste dingen zit de ware schoonheid in de eenvoud. Het mooiste verhaal van de Eend is natuurlijk dat je eieren bij een boer kon ophalen en over weilanden en slechte wegen terug naar het dorp rijden, terwijl de eieren heel bleven. De 2CV bood een ongekend hoog comfort, dankzij de bijzonder soepele vering. Ondanks dat de Eend flink kon overhellen, bleef het chassis zélf recht staan. Mede dankzij de smalle banden, de relatief hoge rijhoogte en het lage gewicht kon je met eend behoorlijk van de gebaande paden af. De Citroën Méhari wordt beschouwd als een van de meest iconische auto’s in de autogeschiedenis. Al zit de schoonheid ervan vooral in de eenvoud: veel meer dan vier wielen, een paar stoelen, een motor en blik is het uiteindelijk niet. In deze blog zoomen we voor de gelegenheid even in op deze briljante personenauto van Citroën.

Afgeleide 2CV

De Méhari zag in 1968 het levenslicht als afgeleide van de Dyane, die op zijn beurt dan weer afstamde van de 2CV. Die laatste is natuurlijk welbekend als de geit of het eendje in Nederland. De Méhari moest een meer utilitaire versie worden van de 2CV, een gebruiksvoorwerp als het ware. Dat draaide niettemin anders uit: de wagen werd net heel populair als plezierauto en dat tot in de meest mondaine Franse badplaatsen. De naam Méhari verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen. Dat moest duidelijk maken dat de auto geschikt was voor eender welk terrein. Iets wat uiteindelijk niet alleen particulieren, maar ook avontuurlijke rallyrijders en zelfs het Franse leger wisten te appreciëren. De wagen kon bovendien wel wat gewicht dragen: tot wel 400 kilogram.

Constructie

De Méhari is gebaseerd op het chassis en de motor van een Citroën 2CV, met daarop een frame dat de koets vervaardigd uit ABS-kunststof draagt. De auto was ontworpen door een grote plastic-fabrikant, vandaar het gebruik van kunststof. De Méhari werd zowel geleverd met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving. Al is de versie met aandrijving op de vier wielen, de Méhari 4x4, een absolute zeldzaamheid. Er zijn er slechts 1.300 van gemaakt. Ook opvallend waren de vele kleuren met indrukwekkende namen als Hopi (rood), Montana (groen), Kalahari (beige), Tibesti (gifgroen), Kirghiz (oranje), Hoggar (roomwit), Atacama (geel) en Azur (wit met blauw).

Latest Posts

Auto Opkoper Turnhout

Published Oct 08, 24
7 min read